Drodzy rodzice warto poświęcić kilka minut dziennie, aby zadbać o poprawną artykulację.
Pamiętajmy:
– wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne,
– do dziecka mówimy dużo, ale powoli, wyraźnie, krótkimi zdaniami, o rzeczach dla niego zrozumiałych,
– powtarzamy i rozbudowywujemy zdania dziecka, np. “ To jest pies.” “To jest duży pies”. Nie zapominamy o intonacji. Codziennie poświęcamy czas na rozmowę. Nie gasimy naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą lecz słuchamy uważnie, zadajemy pytania. Nie zawstydzajmy dziecka, nie śmiejmy się z wadliwej wymowy, hamuje to chęć do mówienia, a w konsekwencji zaburza dalszy rozwój mowy. Dziecka leworęcznego nie należy zmuszać do posługiwania się prawą ręką. Naruszenie sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy, prowadzi często do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania. Nie należy wymagać zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek; dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicuje słuchowo dźwięki mowy, a zmuszone do artykulacji zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać, wymawiać nieprawidłowo; tworzymy u dziecka w ten sposób błędne nawyki artykulacyjne, które jest bardzo trudno zlikwidować. Jeśli niepokoi nas cokolwiek w wymowie dziecka należy skonsultować to ze specjalistą. Wykażcie cierpliwość jeśli dziecku, coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się.
Justyna Najgebauer-Olczyk.
Drodzy rodzice można się ze mną kontaktować korzystając z maila:
justyna87n@wp.pl
https://www.kapitannauka.pl/blog/porady-eksperta/proste-zabawy-logopedyczne-w-domu
Kącik logopedyczny
Proszę określić gdzie leży problem: